Aprendizagem-catálise-aprendizagem: Delineamento de um modelo teórico sobre as relações entre Constituição e sociedade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11117/rdp.v21i110.7408

Abstract

This paper aims at offering a first approach to a model on the relationship between Constitution and society: the L-C-L model. To do so, at first it discusses the concept of learning, and the more specific concept of social learning, from the background of Habermas’ social theory. Second, it presents the three moments of the L-C-L model: learning-catalysis-learning. Next, it provides some concrete examples of the kind of social phenomena to which the model L-C-L refers. Finally, it approaches two objections: the possibility of unlearning processes and the possibility that a Constitution, instead of stimulating learning, blocks further learning processes. From a methodological point of view, the paper works with the categorial reconstruction that has been proposed by Jürgen Habermas himself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David F. L. Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Belo Horizonte (Minas Gerais). Brasil

Doutor, mestre e bacharel em Direito pela UFMG. Professor da Faculdade de Direito da UFMG, nas áreas de Teoria do Direito, Teoria da Constituição, Teoria do Estado e Direito Público.

Published

2024-07-31

How to Cite

Gomes, D. F. L. (2024). Aprendizagem-catálise-aprendizagem: Delineamento de um modelo teórico sobre as relações entre Constituição e sociedade. Direito Público, 21(110). https://doi.org/10.11117/rdp.v21i110.7408