THE INCLUSION OF ALTERNATIVE DISPUTE RESOLUTION IN THE CURRICULA OF LAW SCHOOLS: EDUCATION FOR A CULTURE OF PEACE

EDUCATION FOR A CULTURE OF PEACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11117/rdp.v20i105.6943

Abstract

This paper has the following research problem: is the inclusion of alternative dispute resolution in the curriculum of Brazilian law schools a measure that is consistent with the achievement of goal 4.7 of SDG 4 of the UN Agenda 2030? The object of this paper is Resolution CNE/CES nº 5/2018. The objective is to analyze whether the insertion of alternative dispute resolution in the curriculum can contribute to the achievement of that goal. The method of approach adopted is the deductive, and the method of procedure used is the monographic. The conclusion is that Resolution CNE/CES nº 5/2018 constitutes a relevant instrument for law school students to obtain the necessary skills to promote a culture of peace and non-violence in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Dutra da Costa, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Santa Cruz do Sul (RS). Brasil.

Procurador do Trabalho. Doutor e Mestre em Direito pela UNISC – Universidade de Santa Cruz do Sul-RS. Especialista em Direito e Processo do Trabalho pela UNIDERP – Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal-MS. Graduado em Odontologia e bacharel em Direito pela Universidade Federal de Pelotas-RS. Professor de pós-graduação. Integrante do Grupo de Pesquisa “Políticas Públicas no Tratamento dos Conflitos”, vinculado ao CNPq.

Fabiana Marion Spengler, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Santa Cruz do Sul (RS). Brasil.

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq (Pq2). Pós-doutora em Direito pela Università degli Studi di Roma Tre, na Itália, com bolsa CNPq (PDE). Doutora em Direito pelo programa de Pós-Graduação stricto sensu da Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS-RS, com bolsa Capes. Mestre em Desenvolvimento Regional, com concentração na área Político-Institucional da Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC-RS. Docente dos cursos de Graduação e Pós Graduação lato e stricto sensu da UNISC.

Published

2023-04-28

How to Cite

Costa, M. D. da, & Spengler, F. M. (2023). THE INCLUSION OF ALTERNATIVE DISPUTE RESOLUTION IN THE CURRICULA OF LAW SCHOOLS: EDUCATION FOR A CULTURE OF PEACE: EDUCATION FOR A CULTURE OF PEACE. Public Law, 20(105). https://doi.org/10.11117/rdp.v20i105.6943